Περιγραφή του σκοπού
Το επιχείρημα ότι η τεχνολογία και τα διάφορα τεχνολογικά μέσα μπορούν να θεωρηθούν ως νοητικά εργαλεία (cognitive tools) ή “Mindtools”, τα οποία ενισχύουν και εμπλουτίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία, ήταν η βάση για να ξεκινήσει η ενσωμάτωση της τεχνολογίας ως εργαλείο στην εκπαιδευτική διαδικασία σε διάφορα επίπεδα.Εξάλλου, σύμφωνα με μία πρόσφατη έκθεση του ΟΟΣΑ (OECD:2017), το ενδιαφέρον για τις επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά αυξάνεται καθώς αυξάνει και το επίπεδο εκπαίδευσης.
Σ΄αυτό το πλαίσιο, η επιμόρφωση στην εκπαιδευτική ρομποτική και γενικότερα τις STEAM και τις νέες τεχνολογίες πρέπει να αφορά την εκμάθηση των βασικών αρχών παιδαγωγικής της ρομποτικής και των νέων τεχνολογιών, την απόκτηση δεξιοτήτων και την καλλιέργεια του τρίπτυχου γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις που σχετίζονται με την προστιθέμενη αξία της χρήσης της νέας τεχνολογίας μέσω της διαδικτυακής τεχνολογίας στην εκπαίδευση. Είναι μια καινοτόμος προσέγγιση στην οποία τα μαθήματα των Φυσικών Επιστημών, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών δεν αντιμετωπίζονται ως ξεχωριστά αντικείμενα διδασκαλίας αλλά ως μία «ολότητα», καταργώντας τους φραγμούς μεταξύ των επιστημών.
Ο όρος STEAM αποτελεί ακρωνύμιο των λέξεων Science(επιστήμη), Technology(τεχνολογία), Engineering(μηχανική), Art (τέχνη), Mathematics (μαθηματικά) και χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει τη διεπιστημονική εκπαιδευτική προσέγγιση, σχεδιασμένη για την εκπαίδευση των μαθητών στους κλάδους που την αποτελούν. Η εκπαίδευση STEAM περιλαμβάνει τη συμπερίληψη της τέχνης (Art) στη STEM, ενισχύοντας τη δημιουργικότητα και το σχεδιασμό. Η προσέγγιση STEAM προωθεί αποτελεσματικά τη δημιουργική, κριτική και αποκλίνουσα σκέψη στους παραδοσιακούς κλάδους STEM.
Η νοημοσύνη δεν είναι μονολιθική αλλά αποτελείται από άπειρες ικανότητες και διαστάσεις. Οι δεξιότητες των τεχνών, όπως η ακριβής παρατήρηση, η αποτελεσματική συνεργασία, η κιναισθητική αντίληψη αποτελούν χρήσιμα «επιστημονικά» εργαλεία για τους θετικούς επιστήμονες προωθώντας την καινοτομία. Οι τέχνες στο σχολείο πρέπει να αποτελούν μοχλό ανάπτυξης της δημιουργικότητας, της κριτικής σκέψης, της ομαδικότητας και της πρωτοβουλίας και το θεμέλιο για τους πρωτοπόρους του αύριο.
Θεωρείται, ταυτόχρονα, απαραίτητη η επιμόρφωση των εκπαιδευτών σε παιδαγωγικά και διδακτικά θέματα ώστε οι ίδιοι να μπορούν να δημιουργούν δραστηριότητες που θα είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες των εκπαιδευομένων.
Σκοπός του προγράμματος μεταξύ των άλλων είναι η παρουσίαση των βασικών αρχών των θεωριών μάθησης σε αντιστοιχία με το επιστημολογικό περιεχόμενο του STEΑM και η παρουσίαση σύγχρονων διδακτικών μοντέλων. Επίσης, κρίνεται σκόπιμη η παρουσίαση των σύγχρονων τάσεων της παιδαγωγικής στην τεχνολογία ευρύτερα, της διδακτικής των θετικών Επιστημών, της εκπαίδευσης και κατάρτισης των ενδιαφερομένων στη σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων ρομποτικής, STEΑM και νέων τεχνολογιών για την πρωτοβάθμια, τη δευτεροβάθμια και την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τέλος, το πρόγραμμα στοχεύει να δώσει στον εκπαιδευόμενο τις βασικές γνώσεις σε θέματα σχεδίασης δραστηριοτήτων με τη βοήθεια μικροϋπολογιστών και διατάξεις Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, ώστε να συλλέγει και να αναλύει δεδομένα από τον πραγματικό κόσμο αναπτύσσοντας δεξιότητες υπολογιστικής σκέψης. Μετά το πέρας του προγράμματος, ο εκπαιδευόμενος θα πιστοποιήσει τις γνώσεις του στην εκπαιδευτική ρομποτική, στις STEΑM και στις νέες τεχνολογίες.
Οι στόχοι του προγράμματος σπουδών εκπαιδευτών ρομποτικής STEAM και νέων τεχνολογιών δίνονται στη συνέχεια. Ειδικότερα, μετά την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης, θα είναι σε θέση να:
- συνθέτουν διάφορες διατάξεις ποικίλλων αντικειμένων απ΄όλα τα διδακτικά αντικείμενα,
- εξηγούν τις αρχές και τις ιδιαιτερότητες της ρομποτικής, των STEAM και των νέων τεχνολογιών,
- καταγράφουν τις δυνατότητες που προσφέρουν οι ρομποτικές διατάξεις, οι STEAM και η τεχνολογία γενικότερα για την υποστήριξη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων,
- σχεδιάζουν εκπαιδευτικά προγράμματα αξιοποιώντας, οργανώνοντας και διαχειριζόμενοι μαθησιακά αντικείμενα (learning objects), χρησιμοποιώντας σύγχρονες τεχνικές ηλεκτρονικής μάθησης,
- να αξιολογούν τη συμμετοχή και την επίδοση των εκπαιδευόμενων που παρακολουθούν προγράμματα εκπαιδευτικής ρομποτικής, STEAM και εν γένει νέων τεχνολογιών .
Θα αναπτύξουν τόσο τις γνωστικές δεξιότητες πάνω σε θέματα εκπαιδευτικής ρομποτικής και νέων τεχνολογιών όσο και ψυχοκινητικές τους δεξιότητες. Τελικό ζητούμενο είναι να επιδράσουν οι εκπαιδευτικές τεχνικές στις συμπεριφορές των εκπαιδευομένων και να μπορέσουν να εφαρμόσουν κατά τον καλύτερο το δυνατόν τρόπο τις γνώσεις που θα αποκομίσουν από το εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
- Teacher: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΜΟΥΤΣΗΣ
- Teacher: ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΥΡΑΤΣΗΣ
- Teacher: ΣΤΕΛΙΟΣ ΞΑΝΘΟΣ
- Teacher: ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΤΣΑΓΚΑΡΗΣ
- Teacher: ΜΑΡΙΑ ΧΑΤΖΗΚΥΡΚΟΥ